onsdag 17 augusti 2011

J'aime Paris!

11/8
Landade i Le France 30 min för sent, köpte bilj t flygbussen å va 1 tim senare var vi mitt i Paris. Vi frsökte att ta oss t hotellet på egen hand men m en lite halvtaskig vägbeskrivning så gick d sådär. tog t slut en taxi.

Vi piffade t oss lite å prommade sen t Eiffeltornet, en prommis på ca 10 min. Kön var enorm å vi fick köa i ca 2,5 tim innan vi kom upp. Retligt nog så stängde d av turen ända upp t toppen då vi nästan va framme, d innebar att när vi kom t våning 2 så fick man köa igen för att komma högst upp. Vi va då sååå leds på allt va kö hette så vi struntade i d. kan ångra d lite nu men eftersom vi ska t Paris igen så får vi ta hela vägen upp då.
Efter tornet åt vi middag på rest Aero; rumpstek som var ok men priset var inte ok... Vi köpte m oss godis å gick sen t hotellet där vi jäste on da bed!

12/8
Hotellrummet va himla fint å snyggt å rent men sängen va på tök för hård. Tom för mej!
Vi åt frulle på Starbucks i gallerina snett mittemot vårt place. Gick sen t Triumfbågen å vidare ner på Champs Elysee. Köpte 1 trikåkjol på H&M......Vi lunchade i en park mellan Champs å Louvren. Jag tog en carbonara å d va pastarör, vit sås å kall skinka.... Roggan tog pizza å d va en stor Billys pan pizza. 180 pix...


Coca cola kostade 45 riksdaler. Trots utseendet så va d riktigt gott!
Var sen till Louvren men kön var vanvettig så vi fotade bara utomhus. Prommade vidare t Notre Dame å JISSES vilket bygge! Mäkta imponerad! Vi gick runt länge å tittade å fotade å jag tände ett ljus för lilla mamma.


Sen vidare t Latin Quarter å d va bara sååå mysigt. Små pittoreska gator å gulliga caféer å butiker. Fikade på ett gammalt café som hette Paul.
Prommade sen tillbax t Champs å åt där på ett italienskt hak. jag åt Frutti di Mare å den va mums!

Roggan tog något som hette gorgonzolapasta å d va verkligen en sann beskrivning; d han fick va pastarör m gorgonzolaost. Inget gormetupplevelse direkt...

Mätta i magen så spatserade vi t Eiffeltornet å där satte vi oss i trappen å inväntade mörkret för att se ett upplyst torn.


Det var bara såååå romantiskt!

13/8
Först for vi t Moulin Rouge å d va en strange känsla att se den där välkända röra kvarnen. Det var som att vara med i filmen, utan Evan McGregor då förstås...hihi
Vidare upp t Montmartre å på vägen stannade vi t på en ruskigt gammal kyrkogård. Fantastiskt fin!
I Montmartre besökte vi kyrkan Sacre Coeur men den va en besvikelse. Efter att ha sett den mäktiga Notre Dame så va denna kyrka bara en plutt å att d sen va en souvenirbutik inne (!) i kyrkan d förbättrade inte intrycket direkt...



Vi besökte den gallerian LaFayette men den va inte i vår prisklass så vi knallade vidare. Roggan fyndade en del å jag tappade humöret efter at tag. Insåg att jag var för tjock för kläder. Ska jag gå naken hädan efter??

Nästa anhalt va Häagen Dasz å där åt vi varsin glass som va såååå god. 130 kr stycket...som hittat...

Sista stoppet fick bli COS å där va d som att kliva in i himmelriket! D blev hux flux min nya favvobutik. (f´låt Monki å H&M...)

14/8
Packade d sista å begav oss mot Porte maillot, tog en flygbuss t flygplatsen å for hem på 1,50 min.
När vi kom t Köping så kom Teodor runt hörnet då vi oackade ur bilen, han stannade, släppte d han hade i händerna å sprang emot oss. Gissa om d va MYS!!!!!

Inga kommentarer: