måndag 25 oktober 2021

Fucking jävla skit-cancer

Så kom det där meddelandet

Ett meddelande jag inte ville ha

Ett meddelande som kom alldeles för fort

Vi hade pratat i telefon dagen innan

Du ville att jag skulle komma och hälsa på

Jag svarade att jag skulle hälsa på en vän på lördagen men på söndagen skulle det gå

Lördag eftermiddag tog du ditt sista andetag

Du var inte ensam

Den där helvetiska sjukdomen som kallas cancer

Den är lurig

Den beter sej precis hur den vill

Utan pardon

Den bara roffar åt sej mer och mer av kroppen

Till slut orkar kroppen inte fajtas längre

Du har kämpat

Jösses så du kämpat

Både för dej själv och för pojkarna

Dagen innan fick du besked om att behandlingen skulle starta igen

Att det fanns något att göra

Ett hopp tändes 

Kan inte låta bli att tänka på min mamma 

Hon fick precis som du beskedet att behandlingen skulle inledas igen

Ett hopp tändes hos henne och hos oss och dagen efter släcktes det hoppet igen

Lögner om att det aldrig varit frågan om någon ytterligare handling

För dej blev det samma sak

Dagen efter släcktes hoppet

Jag hade hoppats att onkologen i Västerås förbättrat sej 

Att de inte for med osanning

Att de inte gjorde sådana misstag som bara inte får göras

Tyvärr så var det inte så

Att kastas mellan hopp och förtvivlan har varit jobbigt för mej

Hur ska det då inte ha varit för dej?

Ångesten du kände inför att lämna dina pojkar

Kan inte ens tänka mej

Jag pratade med min bror igår och han ville att jag skulle berätta något om dej

Jag log genom tårarna och minnena bara flödade fram

När du ringde mej och jag svarade så sa du alltid: -Hej Ullan! -Hej Pellan! svarade jag

Då skrattade du och sa att jag var så tokig som kallade henne Pellan, för så kunde man ju inte heta

Så skrattade vi

Jag, Kicki och Marie var och hälsade på dej i Västerås och när vi sitter alla fyra runt bordet i 

samlingsrummet så utbrister du: -Tänk att här sitter jag med mina tre bästisar!

När du säger att du valt att ha en liten men nära krets runt om dej

Jag har valt mina vänner för att jag tycker om dem, sade du

Några få nära vänner som jag tycker om och jag har valt dej för att jag tycker om dej

Jag tycker om dej också, svarade jag och tårarna gjorde sej påminda

Du pratade om att du så gärna ville att vi skulle ta oss till Grekland en gång till

Du var liksom jag en gourmet

God mat var en njutning för dej 

Vi pratade om den goda moussaka 

Den goda stifadon

Det kommer inte att bli någon resa för oss tillsammans men när jag kommer iväg nästa gång så ska jag äta 

en krämig moussaka och en smakrik stifado och tänka på dej

Jag är så glad att vi blev vänner

Vi blev vänner som vuxna men hann ändå knyta starka band

Vi förlorade våra män på olika sätt och det blev en gemenskap i detta

Vi blev själva med våra barn och vi talade om oss som starka kvinnor för att vi inte hade något val

Nu har du varit stark länge

Din kropp orkade inte mer

Men åh som du kämpat Petra

Nu får du vila

Jag saknar dej redan

❤️






Inga kommentarer: