söndag 2 maj 2021

Filosofilerar på balkongen

Sitter på min balkong med solen i ryggen. Fångarna kvittrar å jag känner mej ganska lätt till sinnet. Idag. Alla dar e inte så men idag känns d bra. Jag har en förmåga att fastna i tankar. Funderingar. Att tänka på orättvisor. Dummisar å knäppisar. Människor som gör en mållös. D finns nämligen såååå mkt tok där ute. Folk som kommer går som d vill på jobbet. Folks som väljer att göra upp,sina egna regler. Folk som på eget bevåg byter avd om d inte passar. Folk som trots förbud använder mobilen all the time. Folk som tuggar tuggummi under arbetstid. M öppen mun skall tilläggas. Folk som kan sitta på en stol i solen en hel eftermiddag. Folk som går ut m komposten två timmar innan arbetsdagens slut för att sen inte komma tillbaks. D finns folk t allt. Som utbildad har jag i år jobbat i 21 år. Innan dess jobbade jag som outbildad. Under alla mina år e d så många knasbollar som jag stött på. Både i dåtid å i nutid. Nån som leker hela dagarna men som har noll koll. Nån som vandrar som en orolig höna hela eftermiddagarna. Nån som talar i ofullständiga å obegripliga meningar. Nån som svär högt å ljudligt. Gång på gång. Nån som suckar så fort d ska göras något. Nån som alltid har åsikter i d tysta men som när d väl gäller inte har en aaaaaning. Ingen åsikt what so ever. Nån som e en jäkel på å prata men som tillför nada. Nån som aldrig e i tid. Nån som alltid går tidigare. Nån som behöver gå ifrån men som aldrig frågar om en annan har behov av d. Nån som påtalar hur mkt hen gör för chefer. Nån som tom alltid hämtar kaffe t chefen.  Nån som bara pratar m föräldrar. Nån som tar kaffepaus stup i kvarten. Nån som tar rökpaus stup i kvarten. Här måste jag tillägga att för många år sen så fick en kompis till mej nog av detta m att hennes kollegor hela tiden försvann för att röka. Hon gick då iväg å satte sej å åt ett äpple. Gissa vem som fick en tillsägelse?!?!? Nån som inte kan stava men som ska lära barnen svenska. Nån som inte kan få tyst på klassen utan bara skriker. Nån som hotar m att ringa hem i tid å otid. Nån som aldrig tar upp jobbiga saker m vårdnadshavare. Nån som aldrig gör en kränkningsanmälan. Nån som aldrig gör en orosanmälan. Nån som gapar högt på barn m utländsk härkomst men som aldrig skulle få för sej att göra d samma m de svenska barnen. Nån som beställer leksaker t sina egna barn m skolans pengar. Nån som tog m sej sin dator då hen blev uppsagd. Nån som lägger orättvisa scheman där hen själv å kompisarna får de bästa tiderna. Nån som väljer att alltid vara ute för då kan man bara vara. Nån som inte vill pyssla för att d inte är ens intresse. Nån som alltid blir sjuk på klämdagar. Nån som alltid blir sjuk på lov. Nån som ” missar” att fylla i semester men tar ledigt ändå. Nån som aldrig sjukanmäler sej utan struntar bara i att dyka upp. Listan kan göras milslång inser jag nu. Många roliga, eh...arbetsplatser man haft under åren. Nån som e sugen på att söka sej t skolans värld?

Inga kommentarer: