lördag 1 maj 2021

Så kallade män aka smuts

Jag e så evinnerligt trött på att läsa om våldet mot kvinnor. I tidningar, löpsedlar å på nätet. Nästan varje dag kan vi läsa att ytterligare en kvinna dött pga ett kräk till man. Man. Egentligen ska de inte kallas för män. D e så lågt nere att de kan kallas för smuts. 

Kvinnor som anmäler hot, fara om livet, rädsla men inget händer. D finns inte tillräckligt att ta på. Förrän d e för sent. Oj då, d va visst ett riktigt hot....dah!

Sen kan vi prata lite om straffen. Eller belöning kanske vi ska kalla d. Först kanske smutset döms t fängelse. Vi har ett bra exempel i Blattelito (kräks lite i munnen när jag skriver hans löjliga alias). Han fick först ganska många år som inburad. Arton om jag inte minns helt fel, Överklagade å så bidde d några fjuttiga år. Som åren på ett högstadium ungefär. Nu e han ute å e exakt lika vidrig å han får fortsatt utrymme i etern. Vidrigt.

Jag skulle kunna rabbla upp många kvinnor som fått sätta livet till och som misshandlats både psykiskt å fysiskt i lång tid innan döden inträffade. D måste få ett stopp!

D va inte min mening att hon skulle dö.

Jag hoppade på hennes huvud men hon lyssnade ju inte på mej.

Hon sa inte nej tillräckligt tydligt.

Vi var flera stycken som fick hålla i henne men hon njöt.

D va ju bara lite blod.

Hon hade ju kort kjol

Urringningen visade att hon ville.

En sak som jag funderat mkt på e hur d kommer sej att ingen, INGEN känner en våldsman? Jag har flera vänner å bekanta som varit i våldsamma förhållanden och flera av smutsen i dessa förhållanden har nu nya kvinnor jag vet att de behandlar dem exakt lika illa. Vännerna t smutsen låtsas som ingenting å umgås som vanligt. Vidrigt!! Om alla skulle ta avstånd så kanske d skulle ske en liten liten förändring. Likaså våldtäktsmän. Jag tror att vi alla känner nån kvinna som blivit utsatt men ingen känner våldsutövaren? D e väl konstigt. 

I min ungdom så va d några tjejer som blev våldtagna. Alla visste vem å vilka som utsatt dem för detta. Ändå blev smutsen inte sågade vid fotknölarna. Kungar. De sågs som kungar. Några av dessa smuts bor fortfarande kvar här i stan. Mysigt att möta dem. Not.

D e ju nåt m kvinnors värde. Nånting måste ändras. Ändras stort! Jag fattar ju att våld alltid funnits men att vi idag via sociala medier å internet mkt snabbare får reda på vad som hänt. Ett smuts kan få för sej att ta en kvinna på baken, klämma henne på brösten. Hur många kvinnor känner ni som gör samma sak? Går fram t ett smuts å klämmer till om ballen? Nyper till på röven? Ingen va!? Nåt generalknas e d ju i smutsets kropp å knopp.

Jag känner oxå att jag behöver skriva lite om andra kulturer å deras syn på kvinnor. På en av mina arbetsplatser under årens lopp fick vi tillfälle att ställa frågor till en lärare i somaliska. Vi frågade bland annat om d här m slöjor. Vid tolv år brukar tjejerna ofta börja m slöja men mera regel än undantag så e d tidigare. På frågan om varför slöja ska bäras så fick vi svaret: För att de inte ska fresta männen. Jag sade då: Om en vuxen man blir frestad av en sexåring så har han ju nåt fel i huvudet. Jag fick inget svar på det...

Om homosexualitet. D kanske kommer som en nyhet men i Somalia finns det inga homosexuella. Haha... Denne vuxne man var gravallvarlig när han sa detta. På frågan om hur han skulle reagera om ett av hans sjutton barn skulle komma hem å berättade att hen var homosexuell så var svaret: Det kommer aldrig att hända. Stackars barn. Stackars man. 

För ca tjugofem år sen så var jag å en kompis t Tunisien. När vi kommit fram t hotellet så ville min vän vila så jag tog m mej en badhandduk å gick ner t den närliggande stranden. När jag kliver upp ur vattnet så sitter det ett tiotal tunisiska män runt min handduk. Jag har aldrig känt mej så avklädd. 

Dagen efter är vi nere på samma strand, ligger å solar å njuter av värmen. Då känner jag plötsligt hur någon smeker mej på kinden å på benet. Tittar upp å vrålar. Där står en tunisisk man å fånler. Jag va så arg så jag trodde jag skulle explodera. Gick tillbax t hotellet å berättade vad som hänt. Receptionisten sa då: Ja ni kan inte ligga på den allmänna stranden. Ni måste vara i den inhängande delen.

OMG! De såg d som en självklarhet att vi inte kunna röra oss fritt på vår semester. Hade jag vetat detta så hade jag aldrig åkt dit, kommer heller aldrig nånsin att åka dit igen. Å d där m att smutset tog sej friheten att röra vid oss, d hände nästan dagligen under resten av vår semestervecka. 

Om vi leker lite m tanken att alla vi starka kvinnor skulle gå samman. Då skulle vi kunna krossa patriarkatet. Tillsammans e vi starka. Kanske e d så att vi snart når en gräns å,att vi inte bara knyter näven i fickan utan tar upp näven i luften, knyter den å säger: Nej nu jäklar!!

Inga kommentarer: