onsdag 1 juni 2016

Den där scenen

Den där scenen
Den där jävla scenen som spelas upp
Gång på gång
Gång efter gång

Som klister sitter den fast på näthinnan
Jag kliver in på ditt rum
De ringde tjugo min tidigare
Din andning e annorlunda
Vi skyndar dit
Jag förbereder mej på att du snart inte ska finnas
Eller rättare sagt jag försöker att förbereda mej
Jag förväntar mej att se dej i din sjuksäng
Kämpandes
Nåt annat finns inte

Öppnar dörren t ditt rum
Kliver in
Jag ser att du e död
Är ändå tvungen att fråga
Min röst låter konstig när jag frågar: -Är han död?
Rösten skär sej
Lite falsett
Låter inte som den brukar
Jag hör att sköterskan svarar ja tyvärr
Du hade somnat en minut innan jag kom t dej
En minut
De sa att du visste att jag var på väg
Varför kunde du inte ha väntat på mej?
Jag skyndade mej
Jag skyndade mej

När jag på nåt sätt inser att du lämnat mej så faller jag ihop
Jag skriker
Jag vrålar
Jag jämrar mej
Jag tror att jag väcker hela jävla sjukhuset m mina skrik

Jag försöker att ruska liv i dej
Jag slår dej
Jag skakar dej
Jag skriker åt dej
Jag ruskar om dej
Men du vaknar inte

Efter ett tag sansar jag mej lite
Jag tar av mej skorna
Kryper upp i sängen bredvid dej
Lägger mej vid din sida
Tar dina armar å lägger dem runt mej
Du e fortfarande varm
När jag lägger ner min kroppstyngd på dej kommer en pust ur din mun
Jag väljer att se d som ditt sista andetag
D känns bättre så

Jag ligger hos dej
Länge
Länge
Jag känner vid ditt ansikte
Följer dina välbekanta konturer m mina fingertoppar
Känner ditt ansikte utan å innan
Jag flätar ihop min hand m din
Så som vi brukade hålla
Jag tänker att jag nog oxå vill dö nu
Hur ska jag kunna gå vidare utan dej?
Du e mitt allt
Du e mitt livs kärlek
Du gjorde mej hel
Vi var ett

Jag ligger hos dej
Länge länge
Jag försöker att höra dina hjärtslag
D e tyst
Du e alldeles stilla

Något inom mej gick sönder
Dog
Försvann
Finns inte mer

Scenen som spelas upp i mitt huvud
Etsat sej fast på näthinnan

Ge mej en annan bild

Inga kommentarer: