söndag 25 januari 2015

ett ögonblick

roger har haft permis i helgen. han kom igår vid tio-snåret å for tillbax nu i afton vid halv åtta.
jag ville gråta skrika å hoppa av glädje när jag hörde hans nycklar i dörren igår fm, som jag längtat!

elin å annika å uffe kom å hälsade på strax efter lunch.

till kvällen önskade roger i vanlig ordning hamburgare å pommes. som en helt vanlig lördagkväll.

roger premiärbadade i nya ursnygga badkaret å jisses vad han njöt!

emellanåt så har det känts "som vanligt" å sekunden senare så jag jag slungats tillbax till den grymma verkligheten. den grymma verkligheten med den förbannande sjukdomen.
känns som andnöd ibland när tankarna pockar på. jag försöker att hålla tankarna i schack. ibland går d bättre ibland sämre.
träna på att fokusera på d positiva är min läxa. jävlar va d ska pluggas!

roger somnade rätt snabbt igår kväll. han sov hela natten å d va d jag hoppats på, att han skulle finna sig till ro i sin egna säng. d kändes så himla skönt att ligga bredvid honom igen. höra hans snusande blandat med snarkningar. hans andedräkt mot min hud. ja helt enkelt hans närhet. han fattas mej när han inte är hemma. vi har ju levt tillsammans sex år. man vänjer sej ju vid att ha sällskap.

i morse fick han samma gamla vanliga frulle som han ätit så gott som varje dag sen vi träffades; hällakaka m ost å skinka, flingor å mjölk å så kaffe. en helt vanlig söndagmorgon.

vid lunch kom spasenija, jonas, ellen, peter å kicki å hälsade på. lite tårar men mest glädje. vi åt lunch (pizza å kebab) å fikade å pratade å bara var.

de for hem vid tvåsnåret. roger tog då käppen å prommade till bromma blocks å jag å tedde gick ut i pulkabacken. (skulle kunna skriva en uppsats om hur fräcka ungarna i backen är, tränger sej helt obehindrat å bredvid står föräldrarna å säger ingenting....... morr!)

roger kom sen till backen å tillsammans så spanade vi in vår goding när han om vartannat åkte pulka nedför eller kanade på isen på rumpan, på rygg  eller på mage.
skulle kunna lära mej ett å annat av den lille. att vara i nuet. att njuta av här å nu. fokus.

när vi kom hem så gosade vi lite. vi pratade om vad vi skulle ha gjort oom d hade varit "en vanlig söndag". kom fram till att vi brukar slöa på söndagseftermiddagar å att gosa ingår i d. inga konstigheter med andra ord.

tedde ville sen bada med sin pappa å roger va inte sen till att nappa på erbjudandet!

kvällsmat fick den långe bestämma å d bidde något så kulinariskt som korv å bröd... ångrade nästan att han fick välja...

efter kvällsmaten så trängdes vi en stund i teddes säng alla tre. gos på hög nivå!

klockan gick alldeles för fort å plötsligt så va hon nästan halv åtta å d va dax för den långe att fara tillbax t stockholms sjukhem.
usch så ont d gjorde i hjärtat. i magen. i bröstet. i kroppen,
jag ville verkligen inte att han skulle åka. han ville inte heller åka. d blev ett mycket snabbt hejdå å sen va t tomt igen.

jag å roger tittade på stjärnorna på slottet i går å d va harriet anderssons tur att va i centrum. hon berättade bland annat att hon ofta grät i duschen.
jag gjorde en harriet.

Inga kommentarer: