lördag 27 februari 2016

D som inte blir av

Denna vinter var planerna att köpa längdskidåkning.  Du ville lära Tedde att åka.
Till sommaren skulle du lära Tedde att simma. Tanken va att ni skulle gå t badhuset å börja öva.
Du hade gett dej fan på att du skulle följa Tedde t skolan i augusti. D såg du fram emot. Hand i hand mot ett nytt kapitel.
Du lade dina tidningar å boken du höll på att läsa på nattduksbordet. -"De får ligga där tills jag kan läsa igen, då vet jag var jag har dem."
Vi såg båda fram emot att se The Cure ihop i höst. Stor glädje när vi lyckades få biljetter. D va inte så ofta vi gick på spelningar ihop. D va ju din grej m grabbarna. Uffe å Tommy för d mesta. De tre musketörerna.
Jag känner mej glad inombords när jag tänker på att du tog dig till WOW i somras.  När du kom hem så var du så himla nöjd m att du orkat.
Musik var ditt liv. Film å musik. Ja å så jag å Tedde förstås.

Du å jag pratade om allt. Vi pratade alltid. Inga hemligheter. Du tyckte att kommunikation va d viktigaste. Den linjen körde vi på från dag ett.
Saken m dej va att jag kände mej så hemma m dej. Jag var avslappnad från dag ett. Jag fann på nåt vis ro när vi blev ett.
Den 11 april 2009 satt vi på en bänk nedanför kyrkan här i Köping. Solen sken å d va t-shirtsväder. Du harklade dej lite å såg plötsligt nervös ut. Du hasplade ur dej, ganska snabbt med din bullriga höga  stämma, ett frieri. Då hade vi varit ett i nästan fyra månader. Utan att tveka sa jag ja!
Vi svävade sen som på moln hem t mina föräldrar där vi skulle fira mamma som fyllde år.
Medan mamma å jag dukade fram viskade jag: "-Han har friat." Mamma sken upp som en sol.
Några veckor senare, den första maj, förlovade vi oss på sängkanten.
På sommaren blev vi gravida. Ganska säker på att d hände i Varberg. ❤ Vi var på en road trip å den avslutades i Varberg på Gästis.
När stickan visade d där små fina blå strecken så grät vi båda. Du hade en stor längtan e barn. Vi kände oss så ...vad sjutton e ordet. . Välsignade låter fel, ateister som vi är, men hittar inget annat ord. Vi kände oss välsignade över att vi blivit gravida så fort. Tänker att d kanske va en mening m d oxå. Du fick chansen att vara pappa i nästan sex år. Den finaste av pappor så klart.
När du inte orkade så mkt längre så tyckte Tedde att d va trist. Han drog sej undan. Han ville leka m dej när du var frisk igen. Att du sov så mkt, d va inte kul alls.
D va mkt frågor kring d från den lilla. När cortisonet gav dej svullnad i ansiktet så blev Tedde lite rädd. D gick rätt fort m svullnaden.  Nästan från en dag t en annan.
Jag e så glad över att jag tog m Tedde till dej på onsdagseftermiddagen. D kändes skönt att ni fick träffas en sista gång. Att d sen skulle gå så fort, d trodde nog ingen.
D va så många som skulle hälsa på dig under torsdagen. Att du inte fanns kvar hos oss när torsdagen kom...
Några följde m t kapellet på lasarettet för att hälsa på dej. Du var lika fin å rofylld som på natten. D såg ut som om att ett leende lekte i ögonvrån.
Måste erkänna att när jag blev själv m dej i kapellet så försökte jag slå å ruska liv i dej igen.
D gick inte.
Du var kall.
Du hade börjat att stelna lite. Jag kramade om dej å under ryggen var du fortfarande lite ljummen.
Jag strök dej över ansiktet. Blundade å kände. Ditt välbekanta ansikte under mina fingertoppar. Där å då försökte jag att slå bort tankarna på att d va sista gången jag fick röra vid dej. Jag blundade som för att memorera. D behövdes dock inte. Jag minns varje rynka. Varje hårstrå. Varje del av din kropp känner jag lika väl som min egen.
Du å jag blev ett. Vi blev ett tillsammans. Är så tacksam över att jag träffade just dej. Att du inte skulle vilja ha mej, d funderade jag inte ens över. Jag var så säker på att du var den rätte.
Jag fick d så fint beskrivet idag:  "D va som om att du lyste upp när du träffade mej."
Ditt hjärta var d största av hjärtan. Din kärlek var enorm. D visar ju att man inte behöver bli som sina föräldrar.
Just nu e varje sekund jobbig.
Varje andetag gör ont.
Kroppen värker.
Hjärtat lider.
Ett liv utan dej blir så in i helvete svårt.

Inga kommentarer: