tisdag 17 maj 2016

Fjärde mars igen

På väg t dagis i morse för första gången sen du gick bort. 

Ska först berätta om bajskorven. Innan jul började jag å Tedde att räkna hundbajs på vägen t dagis. Första gången fick vi typ 29 högar. Nån slag senare bidde d 49..... Hur som. När vi räknade dessa högar så började han en dag att "prata"m en av bajskorvarna. Han döpte den till Berit å varje dag när vi sen gick t dagis så pratade han m Berit. Jag låtsades vara bajskorven å svarade Tedde m pipig röst.

Efter nån dag slog d mej att jag kunde ju testa honom å se om han svarar mej om jag ställer lite jobbiga frågor. Tex om dej å din sjukdom.

Jag frågade å han svarade m låååånga utläggningar. Ibland sa han att han inte ville prata mer å då accepterade jag det. 

I morse när vi gick t dagis så ropade han som vanligt på Berit Bajskorv. Jag  passade på att fråga hur han mådde å var han varit de sista dagarna. Han berättade att han varit sjuk å att hans pappa dött nu.

Jag frågade om han varit ledsen å om vännerna varit ledsna. Han svarar att han varit lite ledsen men att Tommy nog varit mest ledsen för han har t.o.m. gråtit i trappen. 

Han berättar för bajskorven att doktorn inte kunde få bort den dumma sjukdomen. Han berättar oxå att du hade en hjärntumör å säger t bajskorven att hon inte kan få d för hon har ingen hjärna. Däremot så kan hon få sjukdomen som gör att man kräks. Han kommer inte på namnet så han säger vänta t bajskorven å vänder sej t mej å frågar vad sjukdomen heter som gör att man kräks. Jag svarar m vanlig röst att d e magsjuka. Ja visst ja säger han å vänder sej mot bajskorven å talar om för henne att d heter magsjuka när man kräks. Han berättar sen att bajskorven oxå kan få hosta. Han ber bajskorven att vänta å vänder sej än en gång mot mej å frågar hur man kan förklara vad hosta är. Jag säger att man ofta hostar på kvällen när man ska sova å även på nätterna. Ok säger han å vänder sej igen mot bajskorven å återberättar vad jag sagt.

Han berättar oxå att d alltid e nån som sove hos oss sen du somnade in. Han säger att d känns bra för vi brukade ju vara tre......

På dagis har de idag haft en sorgelåda. Den innehåller bla gosedjur, sagobok, ljus å en ram. Tedde hade m sej ett foto av dej t dagis som sen var med under samlingen. Tedde hade fått berätta om dej å d slutade m att fröknarna tog fram paddan å så spelade de Kraftwerks "We Are the robots".

Jag å Jessica å Erik å Kajsa åkte sen å uträttade en massa ärenden. Jag lämnade bla tillbax din jacka. D gjorde ont i mej. Du har ju letat efter en snygg vinterjacka/rock länge länge. Så köpte Frdrik en som du tyckte va ursnygg. Jag för å köpte den för ett par veckor sen å den satt som en smäck. Jag fick dock ta m den hem för den skulle du ha när du kom hem. Den har sen dess legat på hatthyllan. I drygt en månad. Jag tog m mej jackan å kvittot till affären å sa som d va. Jag hade köpt den till dej, du dog å nu va d egentligen för sent att lämna tillbax den men expediten beklagade sorgen å sen sa hon att hon gärna hjälpte mej m en retur.

Jag skulle köpa en fin ram till ditt foto som ska stå på kistan ( å där kom autopiloten. Nu känns d som om att jag pratar omgång annan)

När vi sen kommer till bilen. Tror du att jag kommit ihåg att köpa en ram??? Minnet e kort å inte ens intensivt...

Vi stannade till hos Spasenija på hemvägen. Hämtade sen Tedde hos pappa, styrde kosan hemåt å kl.17 kom Mikael. Mannen som ska hålla i din begravning. Han var en mkt sympatisk man. Var lite rädd innan att d skulle komma nån som jag inte kunde ta till mej men d gick bra.

Jessica var med å sen kom Per å Lotta å Tommy. Vi satt sen å turades om att berätta om dej å våra minnen av dej. D var mkt tårar men oxå en hel del skratt.

Jag tror att jag skulle kunna sitta å höra dina vänner berätta om dej till dödsdagar. Ursäkta ordvalet. Älskar att höra deras berättelser om dej, både skojiga å dråpliga. Skrattar m tårarna rinnandes nedför kinderna.

Jag kan bli så förbannad när jag tänker på att din mamma å pappa inte tog chansen att lära känna dej. Då hade d fått veta hur fin du var. Tack lov för "Gogisfamiljen".

Musiken t begravningen har du valt själv. Vi lade till en låt. Du får höra den på tisdag min skatt.

Inga kommentarer: