fredag 26 november 2021

Sinnenas njutning

Lukten av nyklippt gräs

Ljudet när man tar ett kliv igenom skaren på snön

Fågelkvitter en vårmorgon

Ljudet av glassbilen påminner om barndomen 

Ljudet av ytterdörren i trappen öppnas strax efter klockan två och jag hör Teodors steg i trappan

Dörrklockan som plingar när jag väntar besök

Doften av nybryggt kaffe på morgonen

Ljudet av Teodors skratt när han ser ett roligt klipp på YouTube

Tystnaden jag möts av när jag ska äta lunch på min avdelning

Det lugnande surret från timern i eluttaget

Det irriterande surret från timern i eluttaget

Kaffeapparatens ljud, ett hemtrevligt puttrande som påminner om mammas morgonkaffe

Häggens ljuvliga doft 

Syrenens vackra lila kulör som matchar den mjuka doften

Granrisets doft som ger julkänsla

Glädjen som sprider sej i kroppen när jag lyssnar till Teodor som sjunger i duschen

Värmen som når mitt hjärta när en fin vänner ringer

Leendet som sprider sej över mitt ansikte när jag får en komplimang

Att se lyckan i någon annan

När svalkan från bilens air condition nåt min varma kropp en varm sommardag

Känslan av avslappning efter en massage

När oron i kroppen släpper under promenaden

Det krasande ljudet när jag kliver på isen som lagt sej över en vattenpöl

Nybakade saffransscones luktar fantastiskt

Nybakade kanelbullar likaså

En nyduschad Teodor som vill gosa

En nyvaken Teodor som vill gosa

Ett trött Teodor som vill gosa

En spontan kram

Ett leende från en främling kan värma mitt inre

När en liten stund i skuggan ger svalka

När solens varma strålar värmer min kropp

Doften av god mat som får magen att längta

Ljudet av sommarbrisen i trädens gröna kronor

Den ljumma sommarvinden mot min solbruna hud

Känslan när havet svalkar min solvarma kropp

Den goda doften av favoritparfymen

När mina ögon möter mina i spegeln och de säger att jag är ok



Inga kommentarer: