tisdag 25 maj 2010

Öppet brev till Jan Björklund

Hej Jan!

Du vet inte vem jag är, men jag vet vem du är. Mitt namn är i alla fall Jesper Lindholm och jag fyller 20 i år. Förutom att plugga heltid på Stockholms universitet så jobbar jag deltid på McDonald’s (och jag trivs riktigt bra på just min restaurang)! Jag läste att du tycker att vi unga löntagare under 23 år ska få halverade löner för att få lägre ungdomsarbetslöshet. Jag visste redan sen tidigare att du och jag har helt olika syn på samhället men det överraskade mig att du inte alls ser situationen för oss unga löntagare på arbetsmarknaden.



Jag kan inte låta bli att undra om du helt missat månadens rapportering om hur dåligt unga löntagare behandlas? Den här gången gällde det flera McDonald’s-restauranger, men det är knappast en unik händelse, utan snarare en passande beskrivning för hela situationen i allmänhet för oss unga. Låt mig få dra ett par exempel för dig om hur riktigt illa det kan gå för en ung anställd. En ung kille vid namn Alexander fick äntligen ett jobb. Det blir inte som han tänkt sig. Den sista av många skamligheter är när chefen ber honom sova över efter arbete till halv två på morgonen för att börja jobba igen klockan 8 på morgonen. Chefen gav Alexander en filt den natten, men någon övertidsersättning gav han aldrig. Lätt hade inte heller Mia som blev erbjuden ett kontrakt som förbjud personlig kontakt på jobbet och löneavdrag för fika rasten. ”Jag ville inte vara livegen” berättar hon.

Men det behöver inte ens gå riktigt snett för att det ska gå dåligt för oss unga. Ta min bransch, Hotell och Restaurang, till exempel. Vi jobbar riktigt hårt, tjänar riktigt lite och har väldigt lite makt över allt från scheman till arbetsmiljö.



Nu, till ditt förslag. Jag har några frågor. Varför skulle jobben bli fler om lönen blir lägre? En arbetsgivare anställer väl ändå först när efterfrågan blir högre och när arbetsuppgifterna blir fler? Varför bara begränsa sig till de under 23 år, Jan? Om du verkligen tror att det här är ett modernt recept på jobb varför inte låta de ”riktiga” vuxna (för uppenbarligen tycker du inte att man är vuxen när man blir myndig medborgare) över 23 år också få smaka på det receptet? Varför ställa olika åldersgrupper mot varandra? För du ser väl risken med att allas löner sänks när arbetsgivare kan börja ställa sig frågan: varför anställa en 24-åring – eller en 44-åring – när en 23-åring får halva lönen? Varför ska halva lönen bort när hela hyran och matkostnaden finns kvar? Jag kanske har fått allt om bakfoten, men du vill väl inte kombinera halvering av min lön med att betala andra halvan av min hyra och matkostnad? För annars lär jag få det svårare få livet att gå ihop. Att förlora halva lönen har den effekten – speciellt när den redan är låg, Jan.

Du får gärna ge mig vettiga svar eller själv visa att det går utmärkt att leva på ett sånt experiment innan du börjar experimentera med mitt och tusentals andra unga anställdas liv.

Ta hand om dig!


Jesper Lindholm

Deltidsanställd på McDonald’s och

medlem i Hotell och Restaurang-facket

Inga kommentarer: