lördag 26 december 2009

julhelgen

dagen innan julafton var ingen hit. många känslor for runt och jag tror att hela familjen var oroliga inför att fira en jul utan mamma.

på julaftonen åkte jag och roggan hem till pappa vid 12-tiden. halv 2 satte vi oss till bords och det blev lite jobbigt när pappa skulle önska oss alla välkomna och tillönska oss en god jul. vi åt mycket och god mat och när disken sen var undanplockad och fikat framdukat så var det dax för kalle ankas jul. en och annan tår trillade ner för kinden.

enligt traditionen så kommer tomten efter kalle och likaså i år. då blev det för mycket för pappa och vi fick kramas en stund.

roger och bröderna mina hade verkligen betat av heeeela min önskelista. så mycket fina klappar.
det kändes konstigt att öppna pappas paket då det bara stod "kram pappa" på dem. mamma saknades på mer än ett sätt under dagen och kvällen.

fredrik skulle jobba på morgonen dagen efter så han var tvungen att åka till hufvudstaden med 17.30-tåget.

kl.19 bidde det lite ost och kex till karl bertil jonssons jul. att man kan få i sej så mycket mat på en och samma dag...

juldagen startade lugnt med en lååååång frukost framför teven. alla 2 goda ostarna dukades fram och så klart julskinkan.

kl.13 var vi bjudna på julmiddag hos rogers mamma och sambo. fick också träffa rogers syster för första gången. det blev en riktigt trevlig eftermiddag. behöver jag säga att vi moffade i oss julmat!!???!!!

vi fick lite fina klappar och så lite fika och vid halv 5-tiden rullade vi mor styrmansgatan där vi hämtade upp den översnöade bilen. for hem och lämnade lite saker och kl.17 spatserade vi i snöovädret ner til spasse och jonas. där var också jessica, tommy, barnen och kent. vi fikade (!) en smarrig saffranskaka med grädde och drottningsylt.

vid 19-tiden for vi till pappa. han och patrik hade just värmt på lite julmat och när jag kände lukten av den så sög det till i tarmen och jag åt en jultallrik jag med. trots att jag inte gjort annat än ätit hela dagen.

roger vandrade iväg till juldagsfest med tommy, uffe, annica och björn. jag stannade kvar hos pappi och vi tittade på "på spåret" och "stenhuggaren".
innan jag vandrade hem i snöstormen så pratade jag och pappa lite om mamma och hur tomt det är utan henne. det känns fortfarande som om att hon ska sitta i tv-soffan hand i hand med pappa när jag kommer hem dit. tanken på att jag aldrig mer kommer att få se det gör mej så innerligt ledsen. det kändes så fint när man var hos mamma och pappa och vi tittade på tv och de alltid satt och höll varann i handen. småsaker som jag minns.
jag vet att det kommer attt bli lättare med tiden men just nu känns det bara så jobbigt. och det gör ont i hela mej när jag ser hur ensam pappa känner sej. jag har förlorat min mamma och pappa har förlorat sin älskade. en person som han alltid var tillsammans med. de delade allt dygnet runt. det går nog inte att föreställa sej vilket tomrum det måste vara. på ett helt annat sätt än för mej.

det känns så fruktansvärt orättvist. mamma blev bara 59 år. hon och pappa hade ju tänkt göra så mycket nu när pappa blir pensionär. och hon såg så mycket fram emot att bli mormor. så onödigt att en sån glädejspridare inte fick längre tid.

Inga kommentarer: