tisdag 1 december 2009

ont i hjärtat


promenerade hem till pappa och patrik efter jobbet. vi for upp till mamma.
jag fick en lång kram av henne när vi kom och det fick pappa och patrik oxå.

hon var vaken men inte helt närvarande. hon pratade lite osammanhängande mestadels eller så låg hon bara tyst och tittade.

hon fick in mat men den var ingen hit. jag matade henne lite med potatismos men det gillade hon inte. skulle ta upp lite morotspuré på skeden och fick upp hela klicken...inte så väldans aptitligt med andra ord. småstrimlad kyckling gick lite bättre. pappa matade henne med det och då fick hon i sej några tuggor och så drack hon nästan ett helt glas med citrondricka.

patrik frågade henne om hon sett min tjocka mage och om hon känt på den. jag tog hennes hand och lade den på min mage och då sade hon: "teodor" och så log hon.

sedan var det mest knas. hon försökte prata men vi förstod inte vad hon ville ha sagt.
pappa satt vid hennes sida och strök hennes kind medan stora tårar rann nerför hans kinder. det gör så ont att se honom så ledsen och sen veta att det inte finns något som jag kan göra för att ta bort det onda och det ledsamma. det kommer att bli så ofantligt tomt när mamma är borta. hon är ju på något sätt navet i familjen. hur ska vi klara oss utan henne?

Inga kommentarer: