onsdag 25 november 2009

förflyttning

jag har har fått bekräftat något som jag redan visste; jag har de bästa vänner man kan ha. så många samtal och så många kramar jag fått de senaste veckorna, det värmer ett trasigt hjärta. tack alla!

i måndags skickades remiss från västerås till köping och igår em blev mamma flyttad hit. jag, pappa och patrik gick upp och hälsade på henne efter att jag slutat jobba. vi kom dit strax efter halv 6 och då hade de fortfarande inte fått någon information om vad mamma behöver för omvårdnad eller vilka mediciner hon står på.

strax efter kl.18 fick mamma väldigt ont i huvudet och vi ringde efter sköterska. hon kom snabbt och gick för att se om de fått någon info. hon kom tillbaka eftee en stind med 2 alvedon. i tablettform. jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. vi förklarade att mamma behöver morfin och då skulle hon kolla upp det. hon återkom efter en stund och då hade de just fått mammas papper via fax och en annan sjuksköterska gick igenom dem för at ta fram mammas mediciner.
morfinet som mamma får fanns inte uppe så de var tvungen att hämta det från någonstans ifrån. det skulle ta för lång tid. mamma behövde smärtlindring snabbt. det blev istället en morfinspruta i överarmen. vi fårgade varför de ej sätter in sprutan i portacarten eftersom de satte in den för att mamma inte ska bli sönderstucken. det fick vi inte något direkt svar på men godtog att sprutan i armen måste tas eftersom mamma hade så ont.

sköterskan sätter nålen i armen och börjar trycka in innehållet varpå mamma skriker högt av smärta. hon försöker att slita bort sprutan så jag får hålla mammas händer.
mamma skriker att det gör ont och att sköterskan ska sluta.
det skär i hela mej.

när så sprutan är färdig släpper mammas värk ganska fort men kvar på armen är ett blodrött märke, stort som ett äpple, och mitt i är ett svullet område stort som ett plommon. det blöder och mamma skriker återigen till när jag försiktigt torkar bort blodet.

efter en stund kommer en anna sköterska in och har då med sej papprena som kommit från västerås. hon och pappa går igenom dem och pappa förklarar lite närmare om hur mamma haft det i västerås med mediciner och sånt. ingenstans i papprena står att mamma legat på en uppblåsbar madrass som förflyttar trycket heöa tiden för att inte få liggsår. vi fårgar efter en sån och de hämtar en med det samma. de ska lägga mamma på den då de ska göra henne i ordning för natten.

eftersom mamma hann ha huvudvärk ganska länge så övergår det i illamående. tack och lov så har de då den info de behöver och kan sätta in medicin mot det och i portacarten den här gången.

jag förstår inte varför man inte har en patients papper i ordning då man skickar iväg en remiss? men ingenting då det gäller onkologavdelningen i västerås gör mej förvånad längre.
något som värmen i bröstet är att när pappa ringde dit för att fråga om hans fru blivit förflyttad till köping, så fick han prata med birgitta. hon grät när hon pratade med pappa och beklagade så mycket och berättade för honom att sköterskorna var så förtjusta i gunnel.

Inga kommentarer: