torsdag 26 november 2009

orken finns snart inte

fredrik var här igår kväll och åt middag med mej och roggan. då ringer patrik och pappa från lasarettet. mamma har då inte fått mat/näring sen hon kom dit igår em. varför? det stod inte med i papprena att hon skulle ha det....

vi kastade oss i bilen och åkte upp till lasarettet. jag och fredrik fick efter en lång väntan sitta ner och prata med den sjuksköterska som var ansvarig för kvällen.
hon lyssnade på vår sammanfattning av mammas vård (eller vanvård) hittills och förklarade för henne att vi inte orkar så mycket mer.
när vi berätat och förklarat färdigt grät sjuksköterskan och beklagade allt vi fått gå igenom. hon berättade att hon själv förlorat sin man i cancer så hon förstod vad vi gick igenom.

jag vill tillägga att denna sjuksöterska är den första människan under hela hösten som lyssnat på oss och som inte höjt rösten eller gått in i någon slags försvarsställning.

hon kunde inte svara på hur det kom sej att en sköterska på fm ringt hem till pappa för att fråga när mamma skulle få komma hem. hur hon fått någon sådan information är mycket märkligt eftersom deras datasystem legat nere sen igår. hur kan hon då få för sej att ringa hem till en döendes anhörig och ställa en sådan fråga?

fredrik åkte på em till västerås och patade med läkare och sköterskor för att få svar på hur mamma kunde bli flyttad till köping utan någon som helst överlämning. enligt dem så fanns all info med mamma i ambulansen som körde henne till köping. inkl medicinlista. när hon kom fram till köping fanns ingen sådan info med. jag förstår att det inte är lätt för personalen på köpings lasarett att veta hur de ska behandla mamma då de inte har någon info. datasystemet låg nere men det gjorde inte telefonledningarna.

läkaren adam ringde till avd 3 på lasarettet och talade med den sjuksköterska som jag och fredrik sen fick prata med. han skulle ringa idag igen och tala med ansvarig läkare i köping och det skulle även stolpskottet överläkare andréasson också göra.
två dagar för sent kan tyckas.

mamma fick igår kväll glukosdropp för att få i sej någon form av näring. detta sedan pappa och patrik påpekat att mamma varit utan mat/näring sen dagen innan.
i mitt huvud så är det en självklarhet att en patient ska få mat/näring utan att det står nedskrivet. det är ju trots allt en levande människa vi talar om.
ett svar vi fick var att en patient under den palliativa vården (vård i livets slutskede) ibland avsäger sej näring och bara vill ha smärtlindring. detta är något som vi aldrig ens diskuterat med vare sej läkare eller med mamma så DET kan de inte ha läst i någon journal.
min mamma skall må så bra hon kan tills dess att hon somnar in. det betyder inte att hon inte ska få någon som helst näring. däremot all smärtlindring som hon behöver.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lilla gumman! Jag läser och blir chockad, ledsen och förtvivlad. Jag önskar verkligen att det finns något jag kunde göra för att hjälpa, jag vet bara inte vad?!!? Jag tänker på dig/er! Kramar från Maria H

Elin sa...

Det är helt sinnessjukt. Har ni kontaktat patientnämden? Om inte så tycker jag ni ska göra det. Läkare och sköterskor är livrädda för dem.