torsdag 11 februari 2010

sagan om siba

förra måndagen beställde vi en skrivare och dator från örebro via nätet. leveransen skulle ta 3-5 arbetsdagar. i samma ögonblick som jag klickar på "köp" så dras pengarna från mitt konto.
skärmen fanns i butik i v-ås så vi for dit och köpte den.

på torsdagen får vi ett mail som säger att leveransen är restad men att den ska komma in igen. roger ringer kundtjänst och får veta att varorna ska komma in i början av nästa vecka, dvs denna vecka. vi bestämmer oss då för att vänta eftersom varorna inte finns i v-ås och vi har ingen lust att åka till örebro.

igår kväll hade jag fått ett mail och där kunde vi läsa att varorna är slutsålda men att de ska komma in igen men vi får inte veta när.

i morse kl.9, då kundtjänst öppnade, ringde jag dit för att få veta vad de håller på med. får då besked om att varorna är slutsålda men tjejen i andra änden kan se att varorna ska komma in men inte när.
jag förklarar då att jag beställde varorna från siba just för att leveranstiden endast var 3-5 arbetsdagar och att jag nu inte hade lust att vänta längre. jag upptäckte att varorna nu fanns i siba-butiken i v-ås istället och bad tjejen att boka dem åt mej där istället. det kunde hon göra och makulerade min innestående order.

jag frågade hur de kunde dra pengarna från mitt konto innan varan blivit levererad. det står nämligen klart och tydligt på sibas hemsida att inga pengar dras innan varan är skickad. det kunde hon inte svara på men ville skylla det på min bank.
hon skulle i alla fall kolla upp om återbetalningen av mina pengar kunde skyndas på lite och skulle be ekonomiavdelningen att återkomma till mej.

sagt och gjort, vi åkte till v-ås och köpte skrivare och dator på siba. i kassan blir slutsumman plötsligt 250kr mer. jag frågar hur det kommer sej och då visar det sej att skrivaren ökat i pris sedan förra måndagen och affärsbiträdet kan först inte göra någonting. jag får lov att bli arg och till slut får jag köpa skrivaren till det ursprungliga priset.

vi far vidare till ikea och då ringer en snubbe från ekonomiavdelningen och informerar mej om att min leverans blivit skickad en kvart efter att jag talat med kundtjänst på morgonen. jag blir arg, riktigt arg och förklarar för snubben i andra änden att jag makulerat min första beställning och att jag nu köpt varorna i butik och han får bete sej hur som helst bara pengarna sätts tillbaka på mitt konto.
han tittar i datorn och där står att "kunden önskat makulera sin beställning" men att det tydligen inte blivit gjort. jag frågar då hur de kan tolka det jag säger till att jag eventuellt vill avboka beställningen.

jag frågar oxå om han kan svara på hur det kommer sej att pengarna dragits från kontot fast de inte skulle göra det enligt sibas hemsida. han ville oxå få det till att det är min banks fel och då sade jag bara att jag inte ens ville ta den diskussionen då det faktiskt är deras ansvar att det som står på deras hemsida följs.

han sade sen att han måste skunda sej att ringa ner till lagret och se så att min order inte skeppats iväg. jag sade åter igen att han fick göra vad han ville bara mina pengar sätts tilbaks.

när vi kom hem på eftermiddagen så kollade vi hur orderstatusen såg ut på sibas hemsida och där såg det ut som att leveransen stoppats men jag törs inte ropa hej än.

2 kommentarer:

Tony sa...

hhaha vilken historia. kan dra en mer positiv historia om när jag köpte min platt tv på netonnet för ett år sen. Beställde den, kollade 2 dagar efter jag beställt den och ser att de sänkt priset med 2500 kr på nätet. Jag satt i telefonkö 15 min och sa sedan att jag vägrar betala för det ursprungliga priset då den ännu inte är levererad. Killen fixade detta efter mycket om och men, fick oxå lov att bli lite upprörd. dagen efter när jag kollade hade de ökat priset 2500 kr igen. Jag tror minsann att det var ett fel men vad gör väl det hehe.

Ullis Gullis sa...

oj! 2500 kr mindre!! inte dåligt!!!