tisdag 15 mars 2016

Ombyte

Åkte t Kungsör i afton m Bella å Jessica. På bibblan höll Mattias Beijmo å Annah Björk en föreläsning om båtflyktingar mellan Turkiet å Grekland. Skrämmande å gripande.
Bara en sån sak som att fabriker tillverkar flytvästar innehållandes tygbitar ist för flytmateriel. Dessa flytvästar får ofta barnen.
Båtar för 15 personer lastas med 60 personer.
10 000 kr per person å "biljett".
Ca 50 båtar lämnar Turkiet varje natt. D e mkt kosing.
Smugglarna följer själva inte m i båten över. De vet att båten m största sannolikhet inte klarar resan över. Resan som för övrigt är 5 km på d kortaste stället. De ser till att de 60 personerna e på plats på båten å sen lämnar de över rodret t en av de betalande. En man som aldrig tidigare styrt en båt. En man som aldrig ens sett havet.
Att se de överlevande.
Att se de döda.
Jag kände att ögonen tårades i början men kände att om jag vridit på kranen då så hade d inte gått att sluta. Gråta e nåt jag e bra på. Näst intill expert faktiskt.
Jag blir rädd för hur d ser ut i världen. Var sjutton e vi på väg?
Alla människors lika värde? ? ?
Barnkonventionen? ? ?
Om vi fördelade alla tillgångar så skulle saker å ting kunna se sååååååå annorlunda ut. Visst måste d väl va så att alla människor innerst inne vill att alla ska ha d bra?
Jag måste tro på d.
Annars finns d ingen mening.

Inga kommentarer: